29 kwietnia 2024

Czy Twoje dziecko uczy się języka obcego, ale boi się mówić? Wiemy jak temu zaradzić!

Jesteśmy w trakcie okresu wakacyjnego. Jest to czas częstych wyjazdów zagranicznych. Właśnie wtedy mamy najlepszą okazję poćwiczyć nasze umiejętności językowe za granicą. Warto zmotywować nasze dzieci do używania języka, choćby samodzielnego zakupu lodów, czy zimnego napoju.

 

Niestety bardzo często można spotkać się z opinią, że dziecko uczy się języka obcego już od wielu lat w szkole podstawowej, ale nie jest w stanie samodzielnie złożyć prostego zdania. Czym jest to spowodowane?

 

1) Uczenie od końca

 

Każdy z nas uczył się swojego pierwszego języka od rodziców, rodziny, krewnych. Uczył się mówić. Nie wpajano nam od razu wielu zasad gramatycznych i ortograficznych. Nauka pisania i czytania odbywała się w momencie, kiedy już byliśmy w stanie biegle mówić. Nauka szkolna rozpoczyna się natomiast od nauki pojedynczych słówek, gramatyki omawianej po polsku. Kolejność powinna być jednak inna. Od samego początku należy otaczać dzieci językiem, mówić do nich, powtarzać, otwierać przed mówieniem. Powinna zostać zachowana kolejność – słucham – mówię – czytam – piszę.

 

2) Bariera przed mówieniem

 

Jeśli nasze dzieci nie rozmawiają na zajęciach, nigdy tego nie robiły, trudno wymagać od nich aby wreszcie same zaczęły mówić. Niewłaściwy sposób uczenia powoduje, że w dzieciach wzrasta strach przed mówieniem. Znają ogólne zasady, ale nie są w stanie ich wykorzystać w praktyce. Boją się, że popełnią błąd albo zostaną niezrozumiane. Gdyby były uczone mówienia od początku najpierw popełniałyby podobne błędy do dzieci, które dopiero zaczynają mówić w swoim rodzimym języku. Z czasem język stawałby się coraz bardziej poprawny, a one z większą śmiałością używałyby go na co dzień. Kolejnym czynnikiem jest to,  że dzieci podlegają ciągłej ocenie, wymaga się od nich poprawności, zamiast skupić się na początku na tym aby komunikowały się, przekazywały myśl. Przyjdzie czas także na pracę nad poprawnością.

 

3) Wyższość słownictwa biernego nad czynnym

 

Jest to powszechne zjawisko w nauce języka obcego jak i rodzimego. Zdecydowanie więcej słów znamy i rozumiemy, niż się nimi posługujemy. Natomiast jednak nauka języka nastawiona na gramatykę i naukę pojedynczych słów sprawia, że dysproporcja słownictwa biernego nad czynnym zwiększa się zdecydowanie. Bardzo wiele osób narzeka, że jest w stanie zrozumieć bardzo wiele z tekstu pisanego, czy rozmowy, ale nie jest w stanie samemu wykorzystać danego słownictwa w mówieniu. Nie potrafią komunikować się. Aby temu zaradzić należy ćwiczyć mówienie. Układać zdania, powtarzać je i jak najwięcej rozmawiać. Tylko wtedy słówka wejdą do naszego czynnego zasobu słownictwa.

 

Zatem pojawia się pytanie, jak powinniśmy się uczyć? Naszym zdaniem idealnym rozwiązaniem jest nauka metodą Direct. Nasze kursy dla dzieci już od najmłodszych klas wymuszają mówienie na podstawie wcześniej poznanego słownictwa. Dzieci uczą się słów i gramatyki, ale muszą poznane treści wykorzystać od razu w praktyce. Dzięki temu nabierają pewności w mówieniu, nie rodzi się u nich bariera przed mówieniem, a słownictwo wpada do czynnego zasobu. Na naszych kursach nie pomijamy zagadnień gramatycznych, bo oczywiście są one istotne i niezbędne. Kursy składają się z dwóch podręczników – jeden, który pozwala ćwiczyć mówienie, drugi – w którym omawiane są zagadnienia gramatyczne.

 

Przed rozpoczęciem nauki powinniśmy zadać sobie główne pytanie – w jakim celu uczymy się języka? Odpowiedź jest jednoznaczna – aby mówić i komunikować się w tym języku. Jeśli będziemy mieć opory przed mówieniem powinniśmy się zastanowić, czy lepiej mówić z błędami, niż poprawnie milczeć?

 

Copyright 2024. KLINIKA JĘZYKA. Wszelkie prawa zastrzeżone. | powered by KK MARKETING&DESIGN

II oddział:

ul. E. Orzeszkowej 66, Piastów

(pasaż handlowy koło SP3)

I oddział:

wejście od strony osiedla Baszta
od ul. Paderewskiego (koło SP4)

ul. Żbikowska 26 lok. 1, Piastów

Siedziba główna:

Kontakt

Masz pytanie? Skontaktuj się!

Dane kontaktowe

I piętro, wejście od Al. Wojska Polskiego

ul. Kujawska 28, 05-820 Piastów

Jak dojechać? 

Nasze placówki są w bliskiej odległości od szkół podstawowych. Dla uczniów klas 0-3 – możliwość przyprowadzania dzieci ze świetlicy szkolnej (dotyczy SP2, SP3, SP4 i SP5 w Piastowie).

Godziny pracy sekretariatu:
ul. Kujawska 28, Piastów
 
Poniedziałek 9:00-19:00
Wtorek 9:00-19:00
Środa 9:00-19:00
Czwartek 9:00-19:00
Piątek 9:00-17:00
Nr konta bankowego:
25 2490 0005 0000 4500 9666 6442 (Alior Bank)

Prowadzimy zajęcia na terenie całego Piastowa.

Imię i nazwisko:
Adres e-mail:
Temat:
Treść wiadomości:
Zgadzam się na przetwarzanie podanych przeze mnie danych przez Klinika Języka Szkoła Języków Obcych zgodnie
z Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych (Rozporządzenie 679/2016/UE, zwane RODO). Oświadczam, iż zostałem poinformowany(a), że podanie moich danych osobowych jest dobrowolne, że przysługuje mi prawo wglądu do treści moich danych osobowych umieszczonych w zbiorze oraz ich poprawiania, a także prawo żądania usunięcia moich danych osobowych ze zbioru. Dane będą wykorzystane do celów organizacyjnych kursu oraz marketingowych. Dane osobowe nie będą udostępniane osobom trzecim. W przypadku braku zgody prosimy o kontakt z nami za pomocą telefonu bądź wizytę w siedzibie szkoły.
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Wizja i cele szkoły językowej Klinika Języka – rozmowa z pomysłodawcą idei nowoczesnej szkoły. Panie Krzysztofie, skąd wziął się pomysł stworzenia takiego miejsca jak Klinika Języka? Pomysł rodził się już
Dlaczego prowadzimy zajęcia we własnych salach? Bo stawiamy na jakość nauczania: – prowadzimy zajęcia tylko we własnych salach, ponieważ zależy nam na najwyższej jakości oferowanych kursów – szanujemy czas rodziców,
Każdy rodzic pragnie zapewnić swojemu dziecku jak najlepszy rozwój. Dzieci już od najmłodszych lat uczestniczą w różnych zajęciach dodatkowych. Kiedy warto rozpocząć naukę języka obcego? Trudno określić jeden słuszny termin